Na co zwracają uwagę goście w restauracjach?


2022-08-26
W wyniku pandemii, polska gastronomia przeszła w ostatnich kwartałach szereg zmian. Obserwujemy dziś nie tylko inne podejście restauratorów do prowadzenia biznesu, ale także zupełnie nowy profil konsumenta. Jakich wartości poszukują obecnie goście restauracyjni?

Jakość ponad cenę 

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie Poradnik-Zdrowia.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:

Rosnąca świadomość wpływu diety na nasze zdrowie i samopoczucie sprawiła, że coraz bardziej zwracamy uwagę na składy produktów oraz ich jakość. Jak wynika z raportu PayPal „Trendy i możliwości: Europejski krajobraz branży spożywczej w 2022 r.”, już prawie 60% Polaków czyta etykiety przed dokonaniem zakupu. W sklepach szukamy składników wysokiej jakości i tego samego oczekujemy od restauracji. Niektóre badania potwierdzają również, że jakość liczy się dla nas bardziej niż cena. 

Wysoka jakość produktów zawsze była wartością dodaną zarówno jeśli chodzi o nasze codzienne wybory żywieniowe, jak i menu restauracyjne. Dziś jednak wiele badań dowodzi, że jest ona dla nas nawet ważniejsza niż cena produktu. Mówią o tym chociażby dane zawarte w zeszłorocznym badaniu przeprowadzonym przez Deloitte, dotyczącym zachowań konsumentów w supermarketach. Blisko 80% Polaków stawia jakość produktu na pierwszym miejscu, podejmując codzienne decyzje zakupowe. Współczesny konsument jest gotów zapłacić więcej za produkt, który poza walorami smakowymi cechuje się także dobrym składem i odpowiednimi wartościami odżywczymi. Jako producent głęboko mrożonych makaronów typu pasta fresca dla sektora HoReCa dbam o to, by wykorzystywać wyłącznie wysokiej jakości, naturalne składniki do przygotowywania swoich propozycji. Oczekuje ode mnie tego mój odbiorca, czyli restaurator, a jednocześnie jego klient, czyli końcowy konsument – komentuje Tomasz Sokołowski, Prezes Zarządu Perino, marki specjalizującej się w produkcji świeżych makaronów głęboko mrożonych.

W związku z rosnącą świadomością konsumencką należy być przygotowanym na pytania ze strony gości o pochodzenie czy skład serwowanych dań. Warto też zwrócić uwagę na dostawców, którzy współpracują z restauracją, i na jakość dostarczanych przez nich surowców. Dobrym rozwiązaniem jest także wykorzystanie różnych kanałów komunikacji, by informować odbiorców na temat jakości swojej kuchni.

Rodzimy comfort food i włoski temperament 

Zamiłowanie do tradycyjnych smaków, które znamy z dzieciństwa, przenika się obecnie z chęcią eksplorowanie nowych, wyjątkowych dań, a w ostatnich latach znacząco otworzyliśmy się na nowe smaki i potrawy. Jak wynika z raportu „Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020” firmy Pyszne.pl, aż 85% osób sięgnęło po coś zupełnie nowego do jedzenia w ciągu 10 lat. Mimo wszystko tzw. comfort food, czyli smaki dobrze znane i lubiane, wciąż królują na większości naszych stołów.

Ulubioną kuchnią Polaków niezmiennie pozostaje kuchnia polska, a na drugim miejscu plasują się smaki włoskie. Jak wynika z raportu ,,Food Trendów Pyszne.pl 2021”, Polacy w dowozie najczęściej wybierają dania kuchni włoskiej. W tym wypadku mogłoby się wydawać, że każda restauracja serwująca kuchnię włoską skazana jest na sukces. Niestety wielu restauratorom do tego jeszcze bardzo daleko. Dlaczego? 

W kuchni włoskiej liczy się przede wszystkim jakość oraz autentyczność. Serwując danie, które swoim smakiem ma przenosić nas do słonecznej Italii, musimy zadbać także o to, by skład i przepis dania były oryginalne. Z tego względu w naszej produkcji wykorzystujemy rodzime receptury sięgające lat 50. minionego stulecia! Właśnie w tym upatrujemy sukcesów włoskiej kuchni w Polsce i takie podejście rekomendujemy restauracjom, z którymi współpracujemy mówi Tomasz Sokołowski. 

Lubi kosztować nowości, stawia na autentyczność dań, lecz jednocześnie dobrze czuje się w znanych mu smakach – taki jest dzisiejszy konsument, którego wymaganiom próbują sprostać restauratorzy.

Potrzebujemy roślinnych alternatyw 

O tym, że menu roślinne zyskuje coraz większe znaczenie w branży HoReCa, nie trzeba nikogo przekonywać. Na polskim rynku powstaje coraz więcej restauracji oferujących wyłącznie kuchnię wegańską czy wegetariańską, a wiele lokali wprowadza ,,zielone pozycje” do swojej oferty. Wszystko to przez rosnącą tendencję do ograniczania mięsa oraz produktów odzwierzęcych. Jak wynika z badania zleconego przez ProVeg Polska ,,Badanie wiedzy i nastawienia Polaków do diety roślinnej”, już co drugi Polak ogranicza produkty pochodzenia zwierzęcego. 

Opracowując ofertę dla restauratorów, właścicieli cateringów czy hoteli, zwracamy przede wszystkim uwagę na to, aby była ona dostosowana do obecnych potrzeb klientów. Widzimy wyraźne zapotrzebowanie na produkty roślinne, które nasila się z każdym kwartałem. Dostosowaliśmy nasze produkty pod obecne preferencje, oferując naszym Klientom roślinne i wegańskie warianty makaronów pasta fresca, wśród nich 100% wegańskie gnocchi lub makarony nadziewane serem roślinnym połączonym z dodatkami, takimi jak: papryka, burak, brokuły czy dynia. Są one nie tylko bezjajeczne, ale również produkowane z bardzo zdrowej mąki orkiszowej – dodaje Tomasz Sokołowski. 

A jeśli mowa o kuchni roślinnej, warto wspomnieć także o istotnym aspekcie zdrowotnym. Dzisiejszy konsument chce jeść zdrowiej, a doświadczeni pandemią, zwracamy większą uwagę na to, co ląduje na naszych talerzach. Jak wynika z danych Mintel, ponad połowa (55%) polskich respondentów przez większość czasu stara się jeść zdrowo. W ostatnim czasie w Polsce popularnością cieszą się diety pudełkowe, które pozwalają kontrolować liczbę zjadanych kalorii oraz wartości odżywcze codziennych posiłków. Zamawiając danie restauracyjne, zazwyczaj nie dostajemy informacji o tym, jaką wartość energetyczną oraz odżywczą posiada dane danie. Jednak takie rozwiązania zaczynają się już pojawiać i w wielu lokalach możemy spotkać tabele wartości odżywczych przy każdej pozycji w menu. 

Świadomość konsumencka i dociekliwość gości restauracyjnych rosną w siłę, dlatego warto nie tylko oferować swoim odbiorcom zdrowsze propozycje, ale także edukować ich o tym, jak ważny jest zdrowy styl życia i wpływ diety na organizm człowieka oraz samopoczucie. Ze względu na silny trend konsumencki do poszukiwania roślinnych alternatyw warto także wzbogacić swoją kartę chociaż o kilka bezmięsnych pozycji, zwiększając tym samym grono potencjalnych gości restauracji. 

Podsumowując temat trendów konsumenckich, nie sposób pominąć aspektu rosnącej inflacji, która w niedługim czasie z pewnością wpłynie również na podejście gości restauracyjnych do gastronomii. Na ten moment trudno powiedzieć, jakie zmiany czekają nas w nadchodzących miesiącach, jednak jedno jest pewne profil konsumenta z pewnością będzie ulegał zmianie w kolejnych latach. Warto więc monitorować sytuację na rynku, analizować raporty i reagować na bieżąco na zmieniające się potrzeby klientów. Dostosowywanie do zmieniających się oczekiwań konsumentów może okazać się dla wielu lokali kluczem do sukcesu w tych naznaczonych niepewnością czasach.



Redakcja serwisu Poradnik-Zdrowia.pl informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja serwisu Poradnik-Zdrowia.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

WWeim

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl