Bezpieczniejsza kontrola drogowa? Hej, kamero, uruchom tryb świadka!
Kamery samochodowe stają się inteligentnym, aktywnym wsparciem dla kierowcy pomagając w sytuacjach zagrożenia oraz zapewniając kompleksową ochronę na każdej trasie, również podczas kontroli drogowych.
Nextbase wprowadza nową jakość w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego, udowadniając, że kamery samochodowe przestają być tylko urządzeniami rejestrującymi. Teraz stają się inteligentnym, aktywnym wsparciem dla kierowcy pomagając w sytuacjach zagrożenia oraz zapewniając kompleksową ochronę na każdej trasie, również podczas kontroli drogowych.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie Poradnik-Zdrowia.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
|
Z danych Krajowej Administracji Skarbowej wynika, że w ubiegłym roku policja wystawiła 3 mln 872 tys. mandatów, opiewających łącznie na 1 mld 286 mln zł. Skokowy wzrost wpływów z wystawionych w Polsce mandatów wynika między innymi ze zmiany przepisów o ruchu drogowym, a w tym stawek taryfowych. O ile drogie mandaty odstraszają i część kierowców bierze na to poprawkę, o tyle drakońskie stawki wciąż nie zapewniają radykalnej poprawy bezpieczeństwa i kolizji jest więcej, choć zmieniają się przyczyny zdarzeń. Dlatego kontrole drogowe to wciąż podstawa przeciwdziałania drogowemu piractwu.
Jak zachowywać się podczas zatrzymania przez policję
Pamiętając o tym, że zatrzymania do kontroli może dokonać nie tylko umundurowany policjant, ale i funkcjonariusz w cywilu, warto wiedzieć jak zachować się w takiej sytuacji. Szczególnie w mniej sprzyjających warunkach, takich jak noc czy odległe miejsca, nie zawsze mamy pewność, kto nas zatrzymuje. W niepewnych sytuacjach dobrze jest mieć dodatkowe wsparcie, na przykład poprzez funkcję nagrywania i transmisji materiału na żywo do zaufanych osób, które zapewnia Tryb Świadka w urządzeniach Nextbase.
Oto kilka kluczowych wytycznych, o których należy pamiętać podczas zatrzymania przez funkcjonariuszy:
1. Zatrzymać się w bezpiecznym miejscu – Na sygnał do zatrzymania, pierwszym krokiem jest wybranie bezpiecznego miejsca, które nie utrudnia ruchu drogowego. W sytuacji, gdy sygnał do zatrzymania jest wydany z radiowozu w trakcie jazdy, należy spokojnie podążać za funkcjonariuszem, który wskaże odpowiednie miejsce do zatrzymania pojazdu
2. Pozostać w pojeździe – Po zatrzymaniu pojazdu nie wychodzić z samochodu, dopóki funkcjonariusz sam o to nie poprosi. Warto otworzyć okno, wyłączyć silnik i przygotować się do rozmowy z funkcjonariuszem. Ważne jest, aby zachować spokój i unikać gwałtownych ruchów, które mogą zostać źle odebrane.
3. Oczekiwać wylegitymowania się funkcjonariusza bez munduru – Nieumundurowany funkcjonariusz, który zatrzymuje pojazd, ma obowiązek się wylegitymować, podając swoje imię, nazwisko oraz stopień służbowy. Obowiązek ten nie dotyczy jedynie sytuacji związanych z kontrolą stanu trzeźwości, która prowadzona jest w ramach zorganizowanych działań.
Warto pamiętać, że nieumundurowany policjant może zatrzymać pojazd do kontroli tylko w terenie zabudowanym.
4. Zapytać o powód zatrzymania – Kierowca ma prawo dowiedzieć się, dlaczego został zatrzymany. Funkcjonariusz musi podać przyczynę zatrzymania, a także informacje dotyczące ewentualnych naruszeń przepisów.
Czego wymagać od funkcjonariusza?
Podstawą działań policji jest ich legalność, a więc funkcjonariusz musi przestrzegać przepisów związanych z przeprowadzaniem kontroli drogowych. Dotyczy to m.in. prawidłowego zaparkowania radiowozu oraz korzystania z urządzeń pomiarowych zgodnie z przepisami metrologicznymi. Kierowca ma również prawo oczekiwać, że kontrola będzie przeprowadzona w sposób bezpieczny i zgodny z prawem.
Jak wykorzystać najnowsze technologie, by czuć się bezpieczniej?
W nowoczesnych kamerach samochodowych Nextbase, jak w przypadku modelu iQ, dostępna jest funkcja Trybu Świadka, która może okazać się nieoceniona podczas zatrzymania – szczególnie jeśli nie mamy pewności czy faktycznie dokonuje go funkcjonariusz lub gdy przebieg zatrzymania budzi nasze wątpliwości. Aktywowanie tej funkcji za pomocą komendy głosowej: „hej, kamero, uruchom tryb świadka”, pozwala na natychmiastowe rozpoczęcie rejestrowania zdarzenia. Kamera nie tylko nagrywa sytuację przez 30 minut od wydania komendy głosowej, ale także może przekazywać materiał na żywo smsem i mailem do dwóch wybranych kontaktów alarmowych.
-Tryb Świadka został zaprojektowany, aby zapewnić kierowcom zwiększone poczucie bezpieczeństwa, szczególnie w sytuacjach niepewnych – mówi Allard Rustenhoven, Head of Communications w Europie w Nextbase. – Niezależnie od tego, czy chodzi o zarejestrowanie incydentu przy drodze, udokumentowanie nieoczekiwanej interakcji, agresji drogowej czy potrzebę nagrania zdarzeń na parkingu późno w nocy, Tryb Świadka pozwala kierowcom szybko aktywować kamerę, nagrać i udostępnić materiał swoim kontaktom awaryjnym w czasie rzeczywistym. Ta funkcja zapewnia spokój ducha w momentach, gdy potrzebna jest dodatkowa warstwa ochrony – dodaje Rustenhoven.
Nagranie zdarzenia zapewnia dokumentację przebiegu kontroli, co może być kluczowe w przypadku składania skargi czy odwołania od mandatu. Tryb Świadka w kamerach samochodowych Nextbase iQ powstał z myślą o zapewnieniu poczucia bezpieczeństwa we wszystkich sytuacjach, w których kierowca ma uzasadnione przesłanki do odczuwania niepokoju.
O Nextbase:
Firma Nextbase jest dynamicznie rozwijającym się liderem na rynku zaawansowanych kamer samochodowych. Jej celem jest wywieranie pozytywnego wpływu sposób, w jaki ludzi podróżują dzięki inteligentnym innowacjom, które podnoszą poziom bezpieczeństwa. Nextbase jest największą marką na rynku zaawansowanych kamer samochodowych na świecie i główną siłą napędową rynku. Posiada ponad 80% udziału w rynku brytyjskim pod względem wielkości (dane GfK) i znaczące udziały w rynku w USA i Europie. W ciągu ostatnich 4 lat sprzedaż wideorejestratorów wzrosła o 850%, co czyni ją jednym z najszybciej rozwijających się sektorów technologii konsumenckich na świecie.
Inteligentne kamery Nextbase zyskały szerokie uznanie recenzentów oraz wiele wyróżnień zagranicznych mediów, w tym Sunday Times, The Daily Mail, The Independent, Forbes, Auto Bild, Computer Bild, T3.
Nadesłał:
Katarzyna Rossa
|