Ustawa o jakości w ochronie zdrowia- jakie zmiany obejmuje?
2 sierpnia 2023 roku był dniem wprowadzenia istotnych zmian w służbie zdrowia.
Co obejmuje przyjęta wówczas ustawa i jakie nowe regulacje wprowadziła ona do użytku? Jak według nowych zasad placówki zadbają o bezpieczeństwo pacjenta? Jak określa się działania niepożądane i co wchodzi w ich zakres? Odpowiedzi na te pytania znajdują się poniżej.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie Poradnik-Zdrowia.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
Ustawa o jakości w ochronie zdrowia- założenia
2 sierpnia 2023 roku weszła w życie nowa ustawa z dnia 16 czerwca 2023 o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. W praktyce nowa ustawa wprowadziła zupełnie nowe regulacje. Głównym celem ustawy jest uporządkowanie sposobu monitorowania jakości świadczonych usług medycznych. Według jej założeń, wszelkie podmioty prowadzące działalność leczniczą i udzielające świadczeń refundowanych przez NFZ są zobowiązane do uzyskania autoryzacji. Przyznaje ją prezes NFZ na okres 5 lat po odbyciu wizyty autoryzacyjnej. Każda placówka musi posiadać wewnętrzny system, który zapewnia jakość i bezpieczeństwo pacjentów.
Co ustawa mówi o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta?
Ustawa o jakości w ochronie zdrowia jasno zdefiniowała jakość w opiece zdrowotnej poprzez wskaźniki. Używa się ich do mierzenia efektów leczenia, śmiertelności po zabiegach czy powtórnych hospitalizacji. Wskaźników używa się również podczas zbierania opinii pacjentów na temat świadczonej opieki. Kontrowersyjnym zapisem w ustawie jest również nowa definicja zdarzenia niepożądanego. Według zapisu, działanie niepożądane nie musi być związane z prowadzoną terapią. Mówiąc ogólnie, działanie niepożądane to wszystko, co może negatywnie wpłynąć na pacjenta podczas jego pobytu w szpitalu. Szpital, który udziela świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych musi uzyskać autoryzację. W ramach działania wewnętrznego systemnu, możliwe jest zarządzanie ryzykiem występowania zdarzeń niepożądanych, a także regularne badania satysfakcji i doświadczeń pacjentów. Placówki mają także obowiązek monitorowania zdarzeń niepożądanych. Wszystkie te kroki mają prowadzić do poprawy jakości świadczonych usług. Rejestry medyczne są dostępne publicznie, ale w takiej formie, by uniemożliwić powiązanie ich z konkretną osobą. Zakres danych udostępnianych NFZ poszerzył się o informacje na temat płci, daty urodzenia czy przyczyny zgonu. Zmiana dotyczy również procesu akredytacji placówek medycznych. Teraz pełną odpowiedzialność za opracowywanie i aktualizację standardów akredytacyjnych i ich wdrożenie przejęła Rada Akredytacyjna. Zmiany dotyczą również lecznictwa uzdrowiskowego.
Szkolenia z jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń
Ustawa o jakości i bezpieczeństwie pacjenta może przysparzać sporo trudności w realizacji świadczeń opieki zdrowotnej zgodnie z jej założeniami. Aby lepiej je zrozumieć i wdrożyć w życie, warto skorzystać ze szkolenia w tym zakresie. Szkolenie kierowane jest do pełnomocników ds. jakości, osób pracujących w zespołach jakości czy osób, które są odpowiedzialne za monitorowanie wskaźników zdarzeń niepożądanych. Szkolenie obejmuje najważniejsze zagadnienia takie, jak rejestry medyczne, wewnętrzny system zarządzania jakością czy sposoby zapewnienia skutecznego nadzoru i bezpieczeństwa pacjenta. Szkolenie pozwoli na lepsze zorientowanie się w prawach pacjenta, da również szansę na oswojenie się z nowym systemem raportowania i zarządzania. Z całą pewnością, szkolenie na temat założeń nowej ustawy będzie cennym źródłem wiedzy, przede wszystkim na temat udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.
Źródło fotografii: pixabay.com
Licencja: https://pixabay.com/pl/service/license
Nadesłał:
redakcja
|