Za produkty spożywcze płacimy coraz więcej
Jak wynika z danych M/platform za grudzień 2021, ceny produktów spożywczych wciąż rosną. Szczególnie dotkliwe wzrosty odnotowuje kategoria „oleje i oliwy”.
Mimo że w ubiegłym miesiącu odwiedzaliśmy sklepy spożywcze nieco rzadziej niż przed rokiem, obroty w tym kanale sprzedaży wzrosły z uwagi na znaczący wzrost wartości średniego koszyka.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie Poradnik-Zdrowia.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
Dane M/platform za grudzień 2021 nie przyniosły niestety pozytywnych wieści o wydatkach, jakie musiał przeznaczyć na codzienne zakupy polski konsument. Odwiedzaliśmy sklepy tradycyjne podobnie często jak przed rokiem. Standardowo nasz grudniowy koszyk był nieco większy niż w pozostałych miesiącach roku i podobnej wielkości jak w grudniu 2020 – ok. 5,3 produktu na koszyk. Niestety wartość średniego koszyka wzrosła aż o 8,1%, co przełożyło się na blisko 2 zł więcej wydane średnio przy każdej okazji zakupowej. Tym samym obroty w sklepach tradycyjnych także odnotowały wzrost, który sięgnął 6,8%.
Za blisko 7% wzrostem wartości sprzedaży stały produkty świeże na wagę (mięsa, wędliny, warzywa, owoce, sery itd.), których łączna wartość sprzedaży wzrosła rok do roku o nieco ponad 28%. Ponadto wzrosła wartość sprzedaży nabiału (+6,9%) czy alkoholi mocnych typu whisky, rum, gin czy likiery (+5,0%). Spadki tradycyjnie już towarzyszyły takim używkom, jak piwo (-6,7%), wódka (-6,1%) oraz wyroby tytoniowe (-4,9%).
Znaczący wzrost cen produktów spożywczych nie ulega najmniejszej wątpliwości. W grudniu 2021 roku relatywnie mniej odczuwalny był wzrost cen takich kategorii jak piwo (+3,6%) czy wino (+4,9%), znacznie wyraźniejsze podwyżki towarzyszyły kategoriom wódki (+17,7%) oraz mocnych alkoholi, jak whisky, rum, gin czy likiery (+14,3%). Wzrosły ceny nabiału (+12,0%), żywności suchej (+11,1%) oraz produktów świeżych na wagę (+19,8%). Rekordowe wzrosty cen ponownie osiągnęła kategoria „oleje i oliwy”, w przypadku której średnio sięgnęły one 43,2% – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.
Nadesłał:
2pr
|