Nerwowy czas w szkole i w domu
![]() |
Rozpoczęcie nauki w szkole to wielka zmiana w życiu każdego dziecka. Przejście od dominującej w okresie przedszkolnym zabawy do dyscypliny szkolnej oznacza dla niego pojawienie się poważnego obowiązku osobistego i społecznego.
Rola i zadania ucznia zmieniają gruntownie społeczną pozycję dziecka w zespole rodzinnym - przydają jej znaczenia, ale i zwiększają się wymagania wobec niego.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie Poradnik-Zdrowia.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
Wejście dziecka w nowe, niezmiernie złożone środowisko to również konieczność nawiązywania kontaktów z grupą rówieśniczą. Szkoła staje się zatem dla dziecka nie tylko miejscem, gdzie "pobiera" ono naukę, ale również i środowiskiem, w którym się ono coraz bardziej uspołecznia. W społeczności klasowej spotykają się różne dzieci: jedne są hałaśliwe, nieposłuszne, inne bardzo spokojne lub zamknięte w sobie.
Te ostatnie przeważnie same siedzą w ławce, podczas przerw stoją z dala od innych. Jeśli Twoje dziecko jest nieśmiałe, nie potrafi współpracować z innymi, nie przejawia inicjatywy, może okazać się, że ma obniżoną samoocenę, a jego reakcją na nową sytuację będzie izolacja lub całkowite podporządkowanie się. W skrajnych przypadkach postawa taka prowadzi do nerwic, chorób psychosomatycznych czy uzależnień.
Dziecko przeżywa powodzenia i niepowodzenia w ukryciu, zamyka się w sobie. Pojawiają się wtedy mechanizmy ochronne, na przykład niechęć do szkoły, bóle brzucha, głowy, wymioty. Innymi objawami mogą być: moczenie nocne i mimowolne tiki, zaburzenia snu, łaknienia, wzmożona drażliwość, nieśmiałość, nadmierna płaczliwość, obgryzanie paznokci.
Podsumowując, okres młodszego wieku szkolnego to nie tylko ważny okres rozwojowy dziecka, ale także czas, w którym boryka się ono z licznymi trudnościami. Wszelkie powstałe wtedy nieprawidłowości, zaległości dziecko będzie musiało ciężko odpracować w późniejszych latach, by móc dorównać swoim rówieśnikom. Stanie się to możliwe jedynie wtedy, gdy my dorośli damy mu na to szansę i warunki, by mogło się prawidłowo rozwijać i wchodzić w życie bez kompleksów.
Nadesłał:
katarzyna.mitrowska
|