Hamulce tarczowe czy V-brake – co i dlaczego jest lepsze


Oceń artykuł Zobacz ranking
Przepisz powyższy kod i oceń artykuł »
Hamulce tarczowe czy V-brake – co i dlaczego jest lepsze
2018-02-28
Nie wszystkie akcesoria rowerowe są ważne, ale trzeba pamiętać, że sprawne hamulce rowerowe zapewniają bezpieczną jazdę. Dlatego też, decydując się na odpowiedni rodzaj części, należy sprawdzić przede wszystkim ich jakość.

Podczas zakupów nie warto oszczędzać na hamulcach. Takie akcesoria rowerowe po prostu muszą być niezawodne. Jakie hamulce są lepsze – tarczowe czy popularne V-brake?

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie Kafito.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:


O hamulcach słów kilka

  

Hamulce rowerowe służą do hamowania, czyli stopniowego zmniejszania prędkości lub szybkiego zatrzymywania roweru. Są częścią mechaniczną, która powstrzymuje ruch najczęściej obrotowych elementów – w przypadku rowerów będą to koła.

 

Sama czynność hamowania, jak wynika z praw fizyki, polega na przejęciu energii kinetycznej urządzenia, a następnie jej rozproszeniu. Układ hamulcowy składa się z hamulców i układu sterowania.

Warto wiedzieć, że w rowerach stosuje się tak zwane hamulce cierne. Jest kilka rozwiązań technicznych, które różnią się między sobą skutecznością, trwałością czy odpornością na warunki atmosferyczne. Są to:


1. Systemy nożne pedałowe. Hamulec znajduje się w tylnej piaście. Czynność hamowania odbywa się poprzez naciśnięcie pedałów do ich zablokowania lub kręcenie nimi w tył. Za hamowanie odpowiada tutaj układ napędowy. Hamulec pedałowy mają rowery bez przerzutek: miejskie, dziecięce, składaki. Zaletą tego systemu jest odporność na warunki pogodowe, jednak minusem jest siła hamowania, która może nie być wystarczająca przy większych prędkościach. Hamulec pedałowy nie zadziała, gdy zerwany jest łańcuch.

 

 


2. Mechaniczne systemy ręczne. To najczęściej spotykany układ hamulcowy w rowerach. Hamowanie polega na pociąganiu klamek. W taki sposób w ruch zostają wprawione stalowe linki. Linki natomiast doprowadzają do blokady kół przez zaciskanie się okładzin, które znajdują się na bocznej powierzchni obręczy koła – mogą to być szczęki, wtedy mówi się o hamulcach szczękowych. Te elementy wycierają się i należy je co jakiś czas wymienić. Minusem hamulców ręcznych jest brak odporności na brud, zamoczenie klocków. Błoto czy śnieg mogą spowodować, że hamulce przestaną działać.

 

Akcesoria rowerowe takie jak hamulce rowerowe mogą być mechaniczne lub hydrauliczne. Do mechanicznych hamulców rowerowych zaliczamy: V-brake, szosowe Dual Pivot, U-brake, Cantilever (następcą są V-brake), hamulce tarczowe, rolki oraz bębny hamulcowe.

 

 

Hamulce rowerowe hydrauliczne to hydrauliczne systemy ręczne złożone z klamek, szczęk, tarcz lub bębnów, sterujące przy pomocy przewodów hydraulicznych. Są to zazwyczaj hamulce szczękowe i tarczowe.

Najbardziej popularne są hamulce V-brake oraz hamulce tarczowe. Hamulce V-brake mogą zostać zastąpione hamulcami tarczowymi, wszystko jednak zależy od indywidualnych potrzeb i pojemności portfela osoby jeżdżącej na rowerze.


Akcesoria rowerowe – hamulce V-brake

 

Popularne hamulce V-brake są najczęściej stosowane w rowerach górskich oraz rowerach trekkingowych, MTB oraz miejskich. Są to przede wszystkim uniwersalne hamulce szczękowe mocowane do pivotów. Pivoty znajdują się na ramie i na widelcu. Te popularne akcesoria rowerowe - hamulce V-brake - mają dwa charakterystyczne ramiona.

 

Do nich są przymocowane klocki hamulcowe. Gdy podczas hamowania naciśnie się klamkę, klocki hamulcowe dociskają obręcz koła. Ramiona tworzą wtedy specyficzną odwróconą literę V. Stąd pochodzi ich nazwa. Dlaczego V-brake są tak popularne? Mają wiele zalet.

 

Przede wszystkim nie kosztują dużo i nie są drogie w serwisowaniu. Wystarczają do amatorskiej jazdy i są stosunkowo lekkie. Minusem jest niestety minimalna skuteczność w niekorzystnych warunkach atmosferycznych takich jak: deszcz, błoto czy śnieg. Dodatkowo V-brake zużywają obręcz, często należy wymieniać klocki. Można je zamienić na hamulce tarczowe, które…

 

Hamulce tarczowe

 

Hamulce tarczowe wyglądają tak, że do piasty jest zamocowana tarcza oraz specjalny zacisk z klockami. Klocki trą o tarczę podczas hamowania. Są dwa rodzaje hamulców tarczowych: mechaniczne i hydrauliczne. Warto wiedzieć, że hamulce mechaniczne odchodzą do lamusa, a na ich miejsce wchodzą hamulce hydrauliczne, niestety o wiele droższe, ale lepsze. Co wyróżnia na plus hamulce tarczowe?

 

Przede wszystkim niezawodnie pracują niezależnie od warunków pogodowych. Ich praca nie zależy także od stanu obręczy koła. Mają większą siłę hamowania i łatwiej się nimi hamuje. Minusem jest to, że mają bardziej złożoną budowę i wymagają wzmocnienia innych elementów roweru, ponieważ ważą więcej, a co za tym idzie kosztują więcej.

 

Używa się je tylko w rowerach górskich, zjazdowych. Poza tym są trudne do naprawy samodzielnej, regulacji i cięższe niż popularne V-brake. Dlatego – mimo ich zalet i niezawodności – akcesoria rowerowe typu hamulce V-brake są bardziej popularne i częściej montowane w rowerach. Można je z łatwością kupić w sklepie z akcesoriami rowerowymi.

 

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem rowerzysta.pl, obchodzącym 10-te urodziny

Nadesłał:

Rykin

Wasze komentarze (0):


Przepisz kod:
Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl